söndag, juli 3

Kikärtscurry



Tillbaka till det indiska temat idag med en god och mustig kikärtscurry. Det här är en rätt som jag ofta svänger i ordning när jag har dåligt med tid eller får cravings efter kokosmjölk som är något av det godaste jag vet. Jag vet inte om det kanske är något icke ortodoxt att använda kokosmjölk men enligt min åsikt så lyfter hela rätten av detta.

Det du behöver för att få ihop en curry till 4 personer är följande:

1 gul lök
En 2x2cm bit färsk ingefära
4 vitlöksklyftor
1,5tsk gurkmeja
1,5tsk koriander
1,5 tsk spiskummin
1-2msk olja
4dl kikärtor
1 burk krossade tomater
1 burk kokosmjölk
1msk soja
1-2tsk sambal oelek

Börja med att hacka löken fint och hacka därefter ingefäran i små bitar. Mät upp gurkmejan, koriandern och spiskumminen så att du har den redo till stekningen. Hetta sen upp oljan, man kan med fördel använda jordnötsolja då den tål mer värme och därmed minskar risken för att det bildas ohälsosamt transfett av oljan. Detta är ett tips till all stekning då det krävs hög värme.

Finfina indiska kryddor, finns i en mataffär nära dig. Inget krångel m.a.o.


När oljan är upphettad så slänger man i lök, vitlök (pressad) och ingefära och låter dessa fräsa tills löken blir genomskinlig. Tillsätt därefter alla kryddorna, förutom sambalen, och låt alltsammans fräsa en liten stund. Sedan är det dags för tomatkrosset, sambalen och kikärtorna. Låt alltsammans koka upp och sänk därefter värmen och låt puttra.

Ett litet sidospår angående sambalen. Ni kanske undrar varför jag nyttjar denna chilipasta istället för att använda färsk chili? Färsk chili är underbart när man får tag på bra sådan och om man vet i förväg att man ska laga en speciell rätt så kan man med fördel använda den. Kruxet kan vara att det ofta är så olika styrka på färsk chili så det kan vara svårt med doseringen. Sambal oelek är lättare att dosera och få ungefär samma styrka med, där med mitt val av denna krydda.

Så åter till matlagandet. När curryn kommit till puttringsstadiet så häller man i kokosmjölken och då får curryn för allt i världen INTE koka för då finns risken att hela kalaset skär sig och/eller tappar smak. Smaksätt sedan med sojasås och salt. Sojan ger en rundare smak och man kan med fördel ha mer soja vid serveringen.

Servera den här smarriga curryn med basmatiris och en bit naanbröd, eller vik av från Indien och ät en toast till. Det funkar det med kan jag lova.

Lycka till med curryn och låt väl smaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar