måndag, juni 13

Rostade rotsaker i ugn


Jag utlovade ju receptet på rostade rotsaker i ugn i det förra inlägget med hummusen och när nu den står och gonar sig i kylen så kunde jag inte hålla mig längre utan var helt enkelt tvungen att laga till denna smaskiga rätt.

Om någon vid det här laget missat att jag gillar mat som är lätt att laga men som ändå inte resulterar i sojakorv och makaroner kategorin så kan jag inte nog poängtera hur enkelt det är att tillaga rotsaker i ugn.

Det man behöver är följande till 4-6 pers:

800g potatis
3-4 morötter
1 palsternacka
1 rödlök
2-3 msk olivolja
1 tsk rosmarin
Salt och svartpeppar efter smak

Värm ugnen till 225 grader. Skölj och skala morötterna och palsternackan. Använder man exempelvis färskpotatis kan man med fördel lämna skalet på och istället skrubba dem ordentligt. Klyfta upp potatisen och rödlöken i rejäla klyftor, hacka morötterna och palsternackan i mindre bitar t.ex. i 1cm breda slantar. Häll i det mesta av olivoljan i en ugnsform och släng i rotsakshacket där i. Strö över rosmarinen, saltet, svartpepparn och avsluta med att hälla över liiite mer olivolja.

Låt hela härligheten gona sig i ugnen i 30-40min eller helt enkelt tills rotsakerna är mjuka och har fått fin färg.

Rödlöken blir söt och god när den ungnsbakas.

Självklart så går det bra att använda helt andra rotsaker. Ta det som finns i kylskåpet och experimentera. Ett tips är dock att ha potatis som bas.

Klart för servering med det självklara tillbehöret hummus och lite sallad! Mycket mumsigt är de rätta orden för att beskriva smaksensationen man får av denna rätt.
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar